Amatőr gondolatok, kritikákkal vegyítve, az önreflexió jegyében.

Vacskamati blog

Amatőr gondolatok kritikákkal vegyítve, az önreflexió jegyében.

Schindler's List (Schindler listája, 1993)

2012.03.18. 02:00 S. M.

Spielberg rögtön a Jurassic Park után készítette, ekkor lehetett karrierje csúcsán. Azóta sokmindenben kiismerhetővé vált. A film nagyrésze 20 év távlatából nem kicsit nyálas.

scaled.Schindlers.List.1993.INTERNAL.DVDRip.XviD.2-PARTiCLE.[www.descargasweb.net]_Mar 17, 2012 20.28.50.png

A történet érdekes, bár a holokauszt nem igényel ennyi fikciót, a mintának a United 93-at állítanám. A dokumentarizmuson túl minden más csak mázol. Persze Spielberg eposzt akart csinálni, afféle Nyomorultak-féle történelmi/társadalmi horizontális/vertikális nagyregényt, amiben sok-sok mellékszereplőt megismerünk, és mindenki fekete vagy fehér. És persze sikerült neki. Megvan a jellemfejlődés, a naturalizmus, a történet, megvan minden. 93-ben ez a film tökéletes volt. Ma már nyálgyanús.

Ma már látszik, hogy kiszolgáltatott embertömegek menetelése és maguk közti társalgása, természetesen úgy, hogy egyik se vág a másik szavába: giccs. (De ha szavába vág, akkor is giccs.) Ezt már Koltai Lajosnak is sikerült bebizonyítania. Annyiban felmentem azért őket, hogy tömegben az egyszerű ember maga is leginkább csak giccsesen tud megnyilatkozni.

Koltai a tartalmi kegyetlenség és az ábrázolásbeli szépség kontrasztját próbálta kijátszani (feltehetőleg maga a regény – Sorstalanság – is erre játszik, nem olvastam), Spielberg pedig itt is az arany középutat választotta: a fekete-fehér a történeti hűséghez ad hozzá, a piros ruhás lány pedig belelop egy kis szimbolikát. Kézikamerázik, de tipikusan puhán, amolyan iskolásan cinematografikusan, ez nem is kézikamera, hanem billegő nagykamera. Sehol a modern kor Bourne-filmjeinek vagy a United 93 valódi, olykor rángató kézikamerája. (És ez a felemás kézikamerázás valahogy Spielberg minden filmjében borzasztóan zavar.) Szereplőinek akcentust ad, de azért még angolul beszélnek, hol van még Gibson holt nyelven beszélő Passiója.

A zene szép, egy témája van, és ma már ez is amolyan williamsi nyálnak tűnik.

A film elején/végén sírokat látogató történelmi résztvevők is: giccs. Itt még csak kilóg a lóláb, a 98-as Ryan közlegény nyálcunamijából viszont óhatatlanul visszaloccsan a Schindlerre is. A 'Schindler az autónál sír'-jelenet, ahogy odalépnek hozzá a zsidók, és ráborulnak: teátrális.

Tény, hogy nem egyszerű vágóhídra menetelő zsidótömeget jól ábrázolni. Koltai gyökerestül giccses, Spielberg egy lépéssel előrébb jár, de az idő haladtával egyre inkább azzá válik.


szólj hozzá

Címkék: filmkritika

comments powered by Disqus